Pagina's

maandag 22 april 2013

De mousse van Meus

Valt het op dat ik eigenlijk wel een serieuze zoetebek ben? De meeste recepten op mijn blog zijn eigenlijk altijd zoet. Een kleine zwakte, I guess. Geef mij maar liever een dessert i.p.v. een voorgerecht! Een lekker chocomousseke of een sjoeke (nen éclair gelijk ze zeggen), daar zegt ge toch geen nee tegen? Maar het moet subtiel lekker zijn, geen overdreven slagroomtaart of patékes vol met crème au beurre. Bweik neen dus.

Maar laat het nu dat eerste zijn dat ik afgelopen weekend nog eens gemaakt heb, de chocomousse van Jeroen Meus.
Hou uw eieren in de aanslag en probeer vooral niet te kwijlen!

De ingrediënten:

200g pure chocolade
6 dooiers
6 eiwitten
100 gram suiker
375 ml room

En hupla hier gaan we:

Smelt de chocolade au bain marie (ik steek dat in de microgolf samen met een scheutje melk, gewoon goed in't oog houden!). Ik laat er nog een beetje stukjes in, zo zit er nog wat "beet" aan.

Scheid de dooiers van de eiwitten, de dooiers meng je in een grote kom samen met de suiker. Giet de suiker er wel in delen bij en klop tot een schuimige massa.

Giet de gesmolten chocolade bij het eiermengsel.

Klop de eiwitten op tot dat ge het boven uw hoofd kunt houden en er niets naar beneden komt.

Nadien spatel je het eiwitschuim bij het chocolademengsel.

Klop nu de room half op, geen slagroom dus!

Meng nu de room onder het mengsel en laat de mousse best een dagje opstijven (maar een paar uur is ook al goed ;) ).

Klaar!

Ohja, dit recept is voor een 4tal personen maar dat zullen dan toch geweldig grote eters moeten zijn...



0 reacties:

Een reactie plaatsen